Anya Kussé
Als toonaangevende speler in de energiemarkt ontzorgen wij bedrijven in hun energiebeleid en ontwikkelen we futureproof energiestrategieën. Ons team van experts onderhandelt, beheert en optimaliseert de energiecontracten van onze klanten op een continue en transparante manier. Ondersteund door AI-gedreven software, maken we de huidige en toekomstige kostprijs van elke MWh inzichtelijk. Wij integreren duurzaamheid in onze totaalaanpak en werken pragmatisch en oplossingsgericht om u te ondersteunen in de energietransitie. Samen creëren we het meest ideale energielandschap voor uw onderneming.
- PERSBERICHT -
Steeds meer bedrijven overwegen een investering in een slimme batterij om hun stroomverbruik te optimaliseren. Op zich zeker een waardevolle component in een doordachte energiestrategie.
Maar enkel als je de juiste factoren in rekening weet te brengen, zo waarschuwt Chris Elbers, CEO van specialist in energy accounting Odot. En dat is geen kleine opgave. "Niet elke batterij is bijvoorbeeld in staat om optimaal te renderen en het is essentieel om het juiste energiemanagement en de juiste sturing te hebben. Ook het energiecontract is bepalend voor het uiteindelijke rendement. We zien op dit moment dat bedrijven overspoeld worden met aanbiedingen die gebaseerd zijn op prijzen en terugverdientijden van jaren geleden. Dus ook hiermee is het oppassen geblazen."
1 op 5 ondernemingen overweegt te investeren in batterij-opslag.
Specialist in energy accounting Odot die zo'n 2.000 Belgische bedrijven begeleidt in hun energiestrategie stelt vast dat ongeveer één op de vijf ondernemingen momenteel een investering overwegen in een slimme batterij. Dat percentage ligt zelfs nog hoger bij de grotere spelers. Op zich zeker logisch aangezien een batterij je verschillende mogelijkheden biedt om je energieverbruik te optimaliseren.
Chris Elbers, CEO van Odot: "Gezien de vele vragen van onze klanten rond batterijtechnologie, hebben we het aanbod op de markt grondig geanalyseerd. Wat bleek? Het gaat over een heel complexe, technische materie die een totaalanalyse vergt - van de technologische mogelijkheden tot energiecontract. En daar knelt dikwijls het schoentje, waardoor bedrijven riskeren in een scenario te stappen waarbij ze het potentieel voor optimalisatie niet volledig kunnen benutten. En dat zou uiteraard zonde zijn, aangezien batterijtechnologie een wezenlijk deel uitmaakt van de energietransitie en wel degelijk het potentieel heeft een rendabele investering te zijn."
Met de juiste keuze van batterij zijn er namelijk meerdere mogelijkheden qua optimalisatie:
⚡ Autoconsumptie
Bedrijven met zonnepanelen of andere hernieuwbare energiebronnen kunnen een batterij inzetten om de opgewekte stroom te gebruiken wanneer de zon niet schijnt of de wind niet waait. Op deze manier kunnen ze het eigen verbruik van groene energie maximaliseren, wat uiteraard leidt tot minder afname van het elektriciteitsnet en lagere energiekosten.
⚡ Peak shaving
Bedrijven kunnen een batterij gebruiken om pieken in hun verbruik op te vangen. De batterij wordt opgeladen om piekverbruiken op te vangen zodat de kosten op piekvermogen kunnen gereduceerd worden.
⚡ Market based optimisation
Je kan met een batterij ook slim inspelen op op de groothandelsmarkt (prijzen voor de volgende dag), intraday (gedurende de dag) en onbalansenmarkten. Zo kan er slim energie ingekocht en verkocht worden.
⚡ Netbalancering
Bedrijven kunnen aanbieder worden van balanceringsvermogen aan de netbeheerders. Daarbij stellen ze vermogen ter beschikking van hun batterij aan Elia en/of de regionale netbeheerders, met het oog op een stabieler elektriciteitsnet.
Chris Elbers: "Batterijen hebben dus heel wat potentieel om een rendabele investering te zijn. De technologie is ook nog in volle evolutie. We zien dat er zich momenteel bijvoorbeeld verschuivingen in het rendement van de verschillende optimalisatiemogelijkheden aftekenen. Zo was vorig jaar het rendement op onbalansen nog zeer rendabel. Dat is inmiddels al veel minder."
Complex en niet zonder risico.
Dat potentieel wordt vandaag echter nog geëvenaard door de complexiteit. Zo worden bedrijven niet alleen benaderd door een veelheid aan aanbieders met uiteenlopende business cases.
Ook de constellaties erachter zijn dikwijls complex en weinig transparant. Zo gebeurt de verkoop en plaatsing van de batterij (en) dikwijls door installateurs van zonnepanelen. Voor de eigenlijke sturing van de slimme batterij doen zij vaak beroep op een energieleverancier. Die zorgt onder meer voor de koppeling met zonnepanelen en andere energiebronnen en de aanpassing van het batterijgebruik op basis van energieprijzen en weersvoorspellingen.
Chris Elbers: "In onze analyses zagen wij heel wat business cases voorbijkomen die gebaseerd zijn op gedateerde cijfers. Met een beetje pech kan je als bedrijf in een scenario terechtkomen waarbij je batterij niet de terugverdientijd haalt waar je op gerekend had of waarbij je tien jaar of langer vast komt te zitten aan ongunstige contracten. Om tot een maximaal rendement te komen, is het essentieel om het juiste energiemanagement én de juiste sturing te hebben. Ook het energiecontract is bepalend voor de ROI. Heel wat factoren om in kaart te brengen dus. En dat is zeker geen evidentie."